Størstedelen af indtægterne fra bæreposerne (ca. 2/3) går i lommen på butikken, hvilket altså giver en merindtægt, som forbrugerne ikke nødvendigvis vil synes er rimelig.
Derfor foreslår NOW, at en andel af overskuddet fra salg af bæreposer i specialbutikker og restauranter, kan doneres til velgørende formål relateret til reduktion af plastikforurening. Dette vil styrke salgsstedets profil og samtidig indirekte få de forbrugere, der ikke har fået deres egen bærepose med, til at bidrage til at reducere problemet med plastikaffald via den indbyggede donation.
Så enten køber man ingen bærepose, hvilket jo er det loven gerne vil opnå, eller man køber en bærepose og bidrager derved indirekte til lovens formål om at reducere plastikforurening.
Det er klart, at alternativet til en traditionel bærepose, skal være tilgængelig på salgsstedet og vi forudser derfor en stigning i salget af f.eks. muleposer eller indkøbsnet, som man let kan have med sig i tasken altid.