Mange ting er bare lidt mere besværlige på en sejlbåd end derhjemme, såsom madlavning og opvask. Når man er på langturssejlads, er dåsemad en rigtig god løsning, da det kan holde sig længe uden at være på køl.
Jeg har spist uendeligt mange tunsandwiches i 33 graders varme på dækket af en sejlbåd i Filippinerne. Efterfølgende er det fristende, at smide den tomme tundåse i havet, for en tom tundåse i en skraldepose ved 33 graders varme på en lille sejlbåd; det dufter ikke ligefrem af roser og violer. Det er også besværligt, at man skal til at vaske den af, inden den kommer i skraldeposen, fordi man skal hente opvaskebalje og sæbe under dæk. Man skal desuden forbi en af de andre gaster, der sidder og sover i cockpittet, og så skal der hejses havvand op med en spand, og man sveder tran - pyyyha det virker helt uoverskueligt - og hvad forskel gør et par tundåser egentlig i et kæmpestort Stillehav?!?
Isoleret set gør enkelttilfælde nok ikke den store forskel. - Dét der gør den store forskel er, hvis vi alle sammen tænker; “Hvilken forskel gør netop MINE tundåser, plastikkopper, engangsbestik, plastikposer, ølflasker i havet?”
Her bliver det lidt sort/hvidt, for enten bidrager man til problemet, eller man vælger at blive en del af den forandring, som verdenshavene så kraftigt har brug for.
Så gør en forskel, gå foran med et godt eksempel når du sejler, og lad alt dit affald, undtagen madaffald, blive ombord indtil I er i havn - Det er bare én af måderne til at undgå dåseskinke på bunden af Stillehavet, eller torskerogn på bunden af Kattegat for den sags skyld.
God vind derude!